مدیریت منابع انسانی و رفتار سازمانی

کلمات کلیدی: انجام پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت منابع انسانی و رفتار سازمانی: بازی جعبه خالی

در حال حاضر، سازمان‌ها خود را با محیط متاثر از تکنولوژی‌های اطلاعات و ارتباطات-TIC-  وفق می‌دهند. بر اساس علاقمندی خاص هر یک و اولویت‌های آنها، شبکه‌ها گروه‌هایی با تصویر واقعی تعریف شده هستند. این شبکه‌های اجتماعی به منظور تقویت اتصالات بین گره‌های مختلف در مراحل مختلفی در طول زمان سازمان‌دهی شده‌اند.

با استفاده از روش مذکور در [1]بازی جعبه خالی ایجاد شده است که در آن شرکت‌کنندگان یک شبکه را بر اساس شخصیت‌های مختلف در 4 مرحله تشکیل داده و آن را بر اساس دستورالعمل‌های ارائه شده طراحی می‌نمایند.

اطلاعات گردآوری شده که یوسینت نام دارند، نرم‌افزار را تغذیه نموده و در ابتدا یک گراف را همراه با اطلاعات نشان‌دهنده نتایج ساخت شبکه تولید می‌نمایند.

 شبکه‌های اجتماعی

در سال 1954انسان‌شناس جی. ای. بارنس برای نخستین بار از عبارت شبکه اجتماعی استفاده نمود تا رابطه میان ماهی‌گیری نروژی در یک روستا را شرح دهد. کادوشین [2]، شبکه‌ای را به عنوان مجموعه‌ای از روابط تعریف می‌نماید. به طور رسمی‌تر، یک شبکه از گره‌های ریاضیاتی و شرح رابطه بین آنها تشکیل شده است. رابطه میان گره‌ها می‌تواند یک‌جهته بدون بازخورد یا دوجهته با دریافت اطلاعات بازخورد توسط هر دو گره باشد. گره جزء تشکیل‌دهنده شبکه می‌باشد. برهم‌کنش بین گره‌ها معمولا توسط یک تصویر ارائه می‌گردد. در تصویر 1 گراف با 3 گره و روابط یک و دوجهته نشان داده شده است.

همانطور که توسط بنیتو زافریلا بیان گردید شبکه‌های پیچیده در تمامی بخش‌های طبیعت، جامعه و زیستی، عصب‌شناسی، ارتباطات و محاسبات وجود دارند. در تصویر 2 رابطه موجود میان شبکه‌های پیچیده و رسانه های اجتماعی نشان داده شده که شامل رفتار انسانی می‌باشد درحالی‌که در شبکه‌های دیگر غائب است.


شبکه‌های اجتماعی به عنوان مجموعه‌ای از افراد هنرپیشه، گروه‌ها، سازمان‌ها، انجمن‌ها، شرکت‌های جهانی تعریف شده‌اند که از طریق یک رابطه یا مجموعه‌ای از روابط اجتماعی به یکدیگر متصل شده‌اند. یک ویژگی اساسی برای تشکیل یک شبکه توسط مادرید ارائه گردید که بیان نمود هنرمندان اجتماعی بر اساس شباهت اهداف، پروژه‌ها یا شبکه همدردی خود یک خط را تشکیل می‌دهند. در حال حاضر، تحلیل شبکه اجتماعی دارای نقش برجسته‌ای در تئوری‌های پیرامون ایجاد و توزیع اطلاعات توسط افراد در یک سازمان سازنده شبکه می‌باشد.


تصویر 2- رابطه شبکه‌های پیچیده- اجتماعی


 رقابت، همدستی و همکاری

مراحل ساخت شبکه‌ها می‌توانند آغازگر رقابت باشند. جانسون و جانسون [مدیریت منابع انسانی و رفتار سازمانی: بازی جعبه خالی 7] دو نوع کلیدی از رقابت را مطرح می‌کنند: سازنده و مخرب. در رقابت سازنده، برندگان به یادگیری از بازندگان می‌پردازند تا از داشتن دانش بیشتر پیش از رقابت اطمینان حاصل نمایند. رقابت مخرب، بیش از پرداختن به یادگیری دوجانبه میان گروه‌ها بر روی خودمحوری متمرکز می‌باشد.

بنابراین انتظار می‌رود که گروه‌ها با یکدیگر همدستی نمایند. بر اساس گروس و آدریان [8]، به فرآیند برهم‌کنش ثابت در حل مسئله، پیشرفت پروژه یا مذاکره درباره یک موضوع خاص همدستی اطلاق می‌گردد که در آن هر شرکت‌کننده نقشی را برای دستیابی به یادگیری مشترک تعریف نموده است و مشاور به عنوان دلال کارآیی فعالیت همدستی را تضمین می‌نماید.

در مجموع، گروه‌ها با درک این موضوع که برای دستیابی به اهداف گوترت و جیمنز [9] همدستی اامی می‌باشد یادگیری تعاونی را در زمان وجود یک عمل متقابل بین گروه‌های افراد که توانایی تمایز و مقایسه دیدگاه‌ها را دارند انجام می‌دهند تا یک فرآیند تولید دانش را به وجود آورند. این فرآیند، فرآیندی است که در آن هر یک از افراد مطالب بیشتری را در قالب گروه در مقایسه با صورت انفرادی یاد خواهد گرفت که این موضوع در نتیجه ارتباطات متقابل اعضای گروه می‌باشد.

در تصویر 3 رقابت به عنوان اولین گام یک رابطه نشان داده شده است که پس از آن ارتباطات متقابل آغازکننده فرآیند همدستی پدیدار می‌شوند و با استفاده از چند ارتباط متقابل به سوی همکاری تکامل می‌یابد

source :

drtahqiq


مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها